شناسایی کلمات کلیدی

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1393/12/08 | بازدید : 16217 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه

چرا کلمات کلیدی اساس وبنیان کار شما هستند؟

در عصر موتورهای جستجو الگوی خرید مردم تغییر پیدا کرده ومردم به صورت رو به رشدی در حال استفاده از موتورهای جستجو هستند تا به کمک آن خدمات و محصولات مورد نیاز خود را بیابند. برای انجام این امر، آنها کلماتی را درسایتهایی مثل گوگل، یوتیوب یا بینگ تایپ کرده و موتورهای جستجو سایت‌های مربوط با این کلمات را بر اساس میزان ارتباط (ربط) و اعتبار آن ها رتبه بندی کرده و به کاربران نمایش می‌دهند.

خواه یا ناخواه وب‌سایت شما از قبل کلمات مشخصی را مورد هدف قرار داده و موتورهای جستجو این کلمات را از متن، سرتیتر ها و عنوان هر صفحه، لینک‌های واردشونده و دیگر فاکتورها استخراج می‌کنند. با این وجود ممکن است شما تصمیم آگاهانه و هوشمندانه‌ای در خصوص هدف قرار دادن این کلمات کلیدی نگرفته باشید. یاحتی اگر این کار را کرده باشید، ممکن است رتبه‌ی خود را رصد نکرده یا حسی نسبت به این که یک کلمه یا عبارت کلیدی شانسی برای رقابت دارد یا نه، نداشته اید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب اغلب مرز بین پیدا شدن در جستجوی کاربران یا پیدانشدن است. در نتیجه، تحقیق در مورد کلمات کلیدی اساس کاریک استراتژی بازاریابی آنلاین است.

متغیرهای زیادی در انتخاب کلمات کلیدی تأثیرگذار هستند که می توان به طور کلی آنها را در دو گروه متغیرهای مربوط به انتخاب اولیه کلمات کلیدی و اولویت‌بندی کلمات کلیدی دسته بندی کرد.

انتخاب ابتدایی کلمات کلیدی

دانستن اینکه چه جنبه‌ای از کلمات کلیدی آنها رابرای کسب و کار شما مهم می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. متغیرها و مشخصاتیک کلمه کلیدی تعیین می‌کند که آیا این کلمه کلیدی ارزش در نظر گرفته شدن درراهبرد بهینه‌سازی (برای) موتورهای جستجو – SEO رادارد یا خیر. یک کلمه یا عبارت کلیدی تنها در صورتی که آزمون انتخاب اولیه راگذرانده باشد می‌تواند برای اولویت‌بندی انتخاب شود. مواردی که باید برای انتخاب اولیه کلمات کلیدی در نظر گرفت عبارتند از:

    •  اطمینان از اینکه عبارات / جملات انتخاب شده به اندازه کافی توسط کاربران جستجو خواهند شد
    • اطمینان اینکه که کلمات کلیدی انتخاب شده به کسب و کار شما مرتبطهستند.
    • ارزیابی سطح رقابت نسبی در کلمات کلیدی انتخاب شده

اگر عبارت مورد جستجو ضابطه‌ی اول یعنی داشتنحجم کافی از جستجو را برآورده نکند از لیست اولیه حذف می‌شود. به همین‌ترتیب اگرکلمات کلیدی ارتباط مناسبی با کسب و کار نداشته باشند نباید در لیست اولیه کلمات کلیدی در نظر گرفته شوند.

اولولیت‌بندی کلمات کلیدی

در هنگام اولویت‌بندی کلمات کلیدی دو مساله راباید در نظر گرفت:

    •  مزیت رقابتی محصول یا خدمات
    •  میزان سودآوری محصولات یا خدماتی که کلمات کلیدی منتسب میشوند

قبل از ورود به مرحله رأی‌گیری در مورد کلمات کلیدی باید لیستی از فرصت‌ها برای کلمات کلیدی تهیه شود.

ایجاد لیست اولیه فرصتها برایکلمات کلیدی

در گام نخست از ایجاد لیست اولیه فرصتها برایکلمات کلیدی، به کمک طوفان مغزی تمام کلمات کلیدی ممکن را که به ذهن می‌رسدیادداشت می شود.

    • فهرستی از نام برند خدمات یا محصولات کسب و کار(مثال: مشاوره طراحی پرتال سپیدآریا)
    • طوفان مغزی برای یافتن کلمات مرتبط با نام برندمحصولات و خدمات
    • مکالمه با مشتریان برای فهمیدن اینکه آنها چهعباراتی را در هنگام جستجو به کار می برند.
    •  دیدن سایت رقبا
    • افزودن متغیرهای جغرافیایی (مثال: مشاور طراحیپرتال در تهران)
    •  افزودن کلمات و عبارت توصیفی (مثال:مشاور رایگان طراحی پرتال)
    •  وارد کردن کلمات کلیدی و مترادفها در سرویس Google AdWords Keyword Tool که کلماتو عبارت مشابه و جایگزین زیادی را برای استفاده پیشنهاد می‌دهد.

  حال با  در دست داشتن این لیست، می‌توان کلمات کلیدی را  بررسی کرد.

انتخاب عبارات و جملات کلیدی مرتبط

همینکه کلمات کلیدی با حجم ترافیکی مناسب انتخابشدند، باید آنها را برای انتخاب کلمات مرتبط فیلتر کرد. هدف فقط این نیست که برای سایت شما ترافیک ایجاد شود؛ شما می‌خواهید که ترافیک ایجاد شده کیفیت بالایی داشته باشد. ترافیک با کیفیت بالا احتمال تبدیل شدن یک بازدیدکننده به مشتریرا بالاتر می‌برد.

بگذارید اهمیت ترافیک مرتبط را با یک مثال نشان دهیم. فرض کنید یک فروشگاه آنلاین لوزام خانگی در زاهدان بتواند برای کلمه کلیدی لوازم خانگی رتبه نخست را در نتیجه جستجو کسب کند. این فروشگاه با تماس‌های زیادی(چه تلفنی و چه از طریق ایمیل) مواجه خواهد شد. اگر این فروشگاه تنها قابلیت سرویس دادن در محدوده زاهدان را داشته باشد، وقت و انرژی زیادی از این فروشگاه صرف فیلترکردن تماس‌های از راه دور خواهد شد.

ارزیابی فضای رقابتی کلماتو عبارات کلیدی

مردم به تقویت حجم ترافیک و بازدید مرتبط رغبتبیشتری دارند؛ بنابراین شما مایل به افزایش ترافیک مرتبط برای سایت خود  هستید. اما باید دانست که حجم بالای ترافیک اغلببا رقابت سخت‌تر همبستگی دارد.

به مثال فروشگاه لوازم خانگی در زاهدان برگردیم؛اگر صاحبان این فروشگاه بخواهند برای کلمه کلیدی «لوازم خانگی» رتبه بالایی درنتایج جستجو داشته باشند باید با سایت‌های بزرگی مثل دیجی کالا و بامیلورقابت کنند.

بنابراین وقتی یک کلمه کلیدی مورد هدف قرارمیگیرد واضحا میبایست رقابت را به طور هوشمندانه انتخاب کرد. حال این پرسش به وجومی‌آید که چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

ابزارهای رایگان فراوانی برای ارزیابی میزان رقابت در مورد یک کلمه کلیدی وجود دارد. یک نمونه از این ابزارها SEOChat Keyword Difficulty Check Toolاست.  هرچه امتیاز بالاتر باشد، رقابت در آن عبارت سخت‌تربوده و بنابراین یافتن رتبه در آن دشوارتر خواهد بود. به طور معمول عبارات باامتیاز سختی بالاتر از 60 تنها با اقداماتی مانند بهینه‌سازی درون‌صفحه ای (on-page) قابلیت رقابت نخواهند داشت و تلاش بیشتری برای ظاهر شدن درصفحه اول نتایج جستجو نیاز دارند.

نیازمندی های شما برای شکستدادن رقبا

پس از انتخاب میدان و عرصه رقابت، شما باید راه شکست دادن رقبا را کشف کنید. راه انجام این کار برای سایت شما به دست آوردن اعتبار(authority) و ارتباط (relevance) برای عبارات کلیدی انتخاب شده است.

اعتبار

میزان اعتبار سایت شما با ارزیابی وضعیت پروفایلِلینک آن در مقایسه با رقبایی که برای کلمات کلیدی مورد هدف شما دارای رتبه هستندفهمیده می‌شود. لینک‌های خارجی از سایت‌های دیگر قویترین ابزار موتورهای جستجویکنونی برای رتبه‌بندی یک سایت‌ هستند. سه فاکتور مهم در ارتباط با این لینک‌هاعبارتند از:

·        تعداد لینک ها به یک وب‌سایت (هر چه بیشتر بهتر)

·        تعداد لینک ها به یک صفحه مورد نظر که امید می‌رود برای یکعبارت درون آن صفحه، کسب رتبه کند( هرچه بیشتر بهتر)

·        متن داخل لینک به یک صفحه خاص

لینک‌ها بزرگترین فاکتور در کسب اعتبار و درنتیجه رتبه در موتورهای جستجو هستند. به عنوان یک قانون سرانگشتی، یک سایت بایدبرای کسب رتبه با سایت‌هایی رقابت کند که پروفایلِ لینک مشابهی با آن دارند.جنگیدن با سایت‌هایی که دارای پروفایلِ لینک قوی‌تر هستند، زمان و انرژی فراوانی لازم دارد. هرچه فاصله ی بین دو سایت از این نظر بیشتر باشد، زمان، تلاش و بودجه بیشتری لازم است. وقتی این فاصله خیلی زیاد باشد، بهتر است برای رقابت به دنبال کلمهکلیدی دیگری بود.

ارتباط (ربط)

ارتباط، از سوی دیگر به معنای بررسی سایت‌هایرقیب است با این هدف که متوجه بشویم آیا آن سایت به طور مشخص در تلاش برای کسب رتبه برای عبارت مورد جستجو هست یا خیر. ارتباط درون صفحه‌ای (on-page) بهراحتی با بررسی موارد زیر قابل ارزیابی است:

·        تطابق کلمه کلیدی در عنوان صفحه

·        تطابق کلمه کلیدی در ناوبری (navigation)داخلی سایت

·        تطابق کلمه کلیدی در نام دامنه

با در نظر گرفتن هر دو فاکتور اعتبار و ارتباط،تعیین فرصت‌های رقابت فرآیند تقریبا ساده‌ایست. اگر کسب رتبه برای یک کلمه کلیدی درسلطه‌ی سایت‌های قوی (معتبر) است که به طور هدفمند با بهینه‌سازی درون صفحه‌ای آنکلمه کلیدی را مورد هدف قرار داده‌اند، بهتر است به دنبال فرصت‌های دیگری بگردیم.اما اگر هنوز این سایت‌ها عبارت مورد نظر را نشانه‌گیری نکرده‌اند پتانسیل لازمبرای رقابت وجود خواهد داشت.

در پایان این فرآیند، شما باید لیستی از کلماتکلیدی بررسی شده را در دست داشته باشید. حال اگر نوبت به اولویت بندی کلمات کلیدیباقیمانده رسید، علاوه بر معتبر بودن ارزیابی‌های اولیه برای تعیین اولویت، بایدبه دیگر متغیرها یعنی متغیرهای ثانویه برای اولویت‌بندی توجه کرد

سایر متغیرهای مؤثر در اولویت‌بندیکلمات و عبارت کلیدی

 

1.     مزیت رقابتی – آیا شرکت یاکارخانه مزیت رقابتی متمایزی (از نظر قیمت، کیفیت یا زمان تحویل) دارد که بتوان ازآن به عنوان اهرمی برای افزایش احتمال فروش استفاده کرد؟

2.     توانایی انجام یا مقیاس‌پذیری – آیا انبار محصول یا توانایی انجام یک خدمت محدود است؟ اگر اینطور است، شاید محصولات یا خدمات دیگری که این شرایط را ندارند اولویت بیشتری داشته باشند.

3.     سوآوری- میزان سودآوری یک کالا یا خدمت چقدر است؟محصولات با سودآوری بیشتر، اولویت بیشتری برای تبلیغ دارند.

دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها