چرا بازاریابی از طریق موتورهای جستجو لازم است؟

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1394/01/07 | بازدید : 11155 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه

یکی از مهم ترین جنبه های سئو این است که فهمیدن یک سایت را هم برای کاربر و  هم روبات های موتور جستجو آسان کنیم. با وجود اینکه موتورهای جستجو دائم در حال پیچیده تر شدن هستند، نمی توانند یک صفحه وب را همانند یک انسان درک کنند. سئو به موتورهای جستجو کمک میکند تا متوجه شوند که یک صفحه درباره ی چیست و چگونه می تواند برای کاربران مفید باشد.

اظهارات معمول درباره سئو


متناوباً شنیده می شود که:
«هیچ مهندس باهوشی موتور جستجویی نساخته که نیازمند سایت هایی باشد که از قوانین یا قواعدی پیروی کند که موتور جستجو بتواند آن را فهرست کرده و در رتبه بندی شرکت دهد». هر کسی با بهره ای از هوشمندی میداند که باید دنبال سیستمی باشد که بتواند در بین وب سایت با هر نوع معماری بخزد (crawl)، هر حجمی از کدهای پیچیده را تجزیه کند و بتواند مربوط ترین نتایج را بازگرداند؛ نه فقط سایت هایی را که به اصطلاح خبرگانِ! سئو «بهینه سازی!!!» کرده اند.
اما کمی صبر کنید...

تصور کنید که تصویری از یک سگ را روی وب سایت ارسال کرده اید. یک انسان ممکن است این تصویر را به این نحو توضیح دهد: «یک سگ سیاه با اندازه متوسط شبیه به لابرادور (یک نوع سگ)، در حال بازی در پارک». از سوی دیگر بهترین موتورهای جستجو حتی در توصیف کردن عکس حتی حدود توصیف بالا با آن جزئیات و پیچیدگی دچار مشکل می شوند. چطور یک موتور جستجو را وادار خواهید کرد که یک تصویر را بفهمد؟
خوشبختانه، سئو به مدیران سایت ها سرنخ هایی نشان میدهد که به کمک آنها می توان محتوا را به موتورهای جستجو فهماند. در واقع  افزودن ساختار صحیح به محتوا برای انجام سئو ضروری ست.
فهمیدن توانایی ها  و محدودیت های موتورهای جستجو به صورت همزمان به شما این امکان را میدهد که به شکلی صحیح محتوای وب را ساخته، منظم کرده و بر آن حاشیه بنویسید به صورتی که موتورهای جستجو بتوانند آن را هضم کنند. بدون سئو یک وب سایت ممکن است برای موتورهای جستجو رؤیت پذیر نباشد.

محدودیت های فنّاوری موتورهای جستجو

موتورهای جستجوی بزرگ همگی براساس اصولی مشترک عمل می کنند. روبات های خودکار جستجو در وب خزیده، لینک ها را دنبال کرده و محتوا را در پایگاه داده های بزرگ نمایه (index) می کنند. این کار با هوش مصنوعی خیره کننده انجام می شود اما موتورهای جستجوی مدرن هم چیز تمام نیستند. محدودیت های فنّاورانه زیادی وجود دارد که موجب بروز مشکلاتی در شمول و رتبه بندی صفحات وب می شود. عمده مشکلات در زیر بیان می شوند:

مشکلات مربوط به خزیدن و و نمایه کردنمشکلات مربوط به تطبیق پرس و جو ها با محتوا
فرم های آنلاین: موتورهای جستجو در تکمیل فرم های آنلاین (مانند فرم ورود به سایت) خوب عمل نمی کنند. بنابراین هر محتوایی که مبتنی بر این فرم ها باشد از دید موتورهای جستجو پنهان می ماند.عبارت های غیر مشترک:متنی که در شکل عبارت های معمول نوشته نشده و کاربران از آنها برای جستجو استفاده میکنند. مثلا نوشتن درباره «واحد های خنک کننده غذا» وقتی که کاربران در واقع کلمه «یخچال فریزر» را جستجو میکنند.
صفحات تکراری: سایت های که از CMS ها (مثلا جوملا یا وردپرس) استفاده می کنند اغلب نسخه های تکراری از یک صفحه ایجاد میکنند. این اغلب یک مشکل بزرگ موتورهای جستجو در یافت نسخه اصلی یک صفحه است.زبان و ظرافت های آن:برای مثال کلمات color و colour هر دو به یک معنی هستند.
بلوکه شده در کد : اشکالاتی که در دستور دهنده های (directives) خزش سایت مثلا robots.txt وجود دارد ممکن است موجب بلوکه شدن کل سایت شود.سیگنال های محتوایی مرکّب: برای مثال فرض کنید عنوان یک پست در  وبلاگی «بهترین قهوه در مکزیک» باشد اما خود پست درباره استراحتگاهی برای تفریح در کانادا باشد که قهوه ی خوب سرو می کند. این پیام های ترکیب شده سیگنال های سر در گم کننده ای به موتور جستجو می دهد.
ساختار لینک ضعیف:  اگر ساختار لینک یک سایت برای موتورهای جستجو قابل فهم نباشد، موتورهای جستجو ممکن است به تمام محتوای یک سایت دست نیابند؛ یا اگر دست یابند ممکن است محتوای حداقلی نمایان شده برای موتورهای جستجو بی اهمیت تلقی شده و نمایه نشوند.هدف گیری نقاط نامتجانس:
هدفگیری محتوایی در زبان فارسی وقتی که اکثر بازدیدکننده های سایت شما از استرالیا باشند.
محتوای غیر متنی:  اگرجه موتورهای جستجو از نظر خواندن محتوای غیرمتنی در حال رشد هستند، تجزیه ی محتوایی در فرمت رسانه های غنی (فایل های فلش، تصاویر، عکس ها، ویدئو و صدا و محتوای پلاگین ها) هنوز برای موتورهای جستجو مشکل است.

مطمئن شوید که محتوای شما دیده می شود

آگاهی از جزئیات فنی مربوط به فهماندن محتوای سایت به موتورهای جستجو مهم است اما باید بدانید که پس از فارغ شدن از این مقدمات باید محتوای خود را بازاریابی کنید.
موتورهای جستجو به خودی خود پیمانه ای برای سنجش میزان کیفیت محتوای شما ندارند و در عوض با تکیه بر سنجه هایی مانند میزان اهمیت و مرتبط بودن (relevance) محتوای شما بر اساس رصد کردن واکنش کاربران کیفیت سنجی میکنند. اینکه کاربران چه چیزی را یافته، واکنش نشان میدهند، کامنت کرده ، به اشتراک می گذارند و لینک میدهند به موتورهای جستجو معیاری از کیفیت محتوا ارائه میدهد. بنابراین شما نمی توانید فقط یک سایت خوب ساخته و محتوای عالی بسازید؛ شما باید محتوای خود را به اشتراک گذاشته و اجازه دهید در مورد آن بحث شود.

سئو دائم در حال تغییر
وقتی بازاریابی مبتنی بر جستجو در اواسط دهه 90 آغاز شد، ارسال دستی محتوا، تگ متای کلمات کلیدی و پر کردن صفحات از کلمات کلیدی بخش اساسی تکنیک های لازم برای رتبه یابی بود. در سال 2004 افزایش تعداد لینک، خرید لینک و تبادل لینک برای افزایش ترافیک و رتبه یابی مورد استفاده قرار گرفت. در  2011 بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی و شمول عمودی در جستجو روش های غالب برای انجام سئو شدند. موتورهای جستجو الگوریتم های خود را همراه با این تغییرات پالایش و اصلاح کرده اند بنابراین بسیاری از فنونی که در سال 2004 پاسخ گو بودند امروز ممکن است به سئو آسیب بزنند. 

آینده غیر قطعی است اما در دنیای جستجو، تغییر یک اصل ثابت است. به همین دلیل بازاریابی مبتنی بر جستجو هم چنان به عنوان اولویتی برای آنان که می خواهند در وب رقابت کنند باقی خواهد ماند. برخی ادعا می کنند که سئو مرده است یا سئو موجب افزایش اسپم در وب می شود. هم چنان که می بینیم نیازی به دفاع در مقابل این ادعا نیست مگر یک منطق ساده:
«سایت ها در حال رقابت برای مورد توجه قرار گرفتن و  قرار گرفتن در نتایج جستجو هستند و آنهایی که دانش و تجربه بهتری برای بهینه سازی رتبه ی سایت خود هستند از بالارفتن میزان رؤیت پذیری و ترافیک وب سایت خود بهره خواهند برد»


دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها