چگونه سرعت سایت خود را افزایش دهیم؟

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1395/05/11 | بازدید : 9904 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه

در طراحی سایت یکی از مهم ترین مسائل سرعت بارگذاری صفحات می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. سرعت بارگذاری سایت یکی از المان های تاثیرگذار رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو است. برای همین در این مقاله با نکاتی برای بهبود شاخص های سرعت بارگذاری آشنا می شویم.

فرض کنید شما سایت را طراحی نمودید و آن را برای استفاده دیگران بر روی اینترنت قرار دادید. حالا می خواهید ببینید وضعیت سرعت نمایش وب سایت شما برای دیگران چگونه می باشد.

سوال اول : چگونه سرعت سایت را مقایسه کنیم و متوجه شویم که وضعیت سرعت وب سایت ما چگونه است؟ آیا در وضعیت خوبی هستیم یا اینکه باید سرعت بارگذاری صفحات خود را افزایش دهیم؟

برای بررسی سرعت وب سایت خود یا صفحات مورد نظر می توانید از ابزارهای آنلاین زیر استفاده نمایید:

1. Google Page Speed (این ابزار بر روی آدرس IP ایران در دسترس نمی باشد) : در نتیجه بررسی به وسیله این ابزار به شما دو مقدار در حالت Desktop , Mobile نشان داده می شود و همچنین قسمت هایی که باعث کندی سرعت وب سایت شما شده است به تفکیک مشخص است که می تواند راهنمای بسیار خوبی برای افزایش سرعت وب سایت شما باشد.



2. GTMetrix : این وب سایت نیز بررسی های دقیقی روی قسمت های مختلف مخصوصا وضعیت سرعت بارگذاری وب سایت انجام می دهد که بسیار مفید و پرکاربرد می باشد.



پس از بدست آوردن شاخص سرعت که عددی از 100 می باشد می توانیم متوجه بشویم که سرعت صفحات سایت ما خوب است یا نه. اگر عدد بالاتر از 80 باشد وضعیت سرعت ما خوب است. اگر بین 60 تا 80 باشد متوسط و اگر زیر 60 باشد وضعیت سرعت صفحات ما مناسب نمی باشد و حتما باید کارهایی از طرف ما بر روی سایت انجام شود تا این عدد به 100 نزدیکتر شود.

جواب سوال اول مشخص شد. وضعیت سرعت وب سایت از طریق آمارهای ابزارهای آنلاین مشخص شد. اینگونه در نظر می گیریم که وضعیت سرعت وب سایت ما خوب نیست و باید آن را بهبود بخشید. حالا سوال دوم مطرح می شود:

چگونه سرعت وب سایت خود را افزایش دهیم؟

عوامل مختلفی بر روی شاخص سرعت بارگذاری صفحات تاثیرگذار می باشد. این عوامل را به ترتیب بررسی می نماییم.

- هاست و فضای اینترنتی که سایت شما بر روی آن قرار دارد؟ 

بر روی سرور فضای اینترنتی(هاست) که شما برای وب سایت خود تهیه نموده اید به طور معمول صدها سایت دیگر نیز در حال فعالیت می باشند که از منابع سرور استفاده می نمایند. یکی از مهم ترین دلایل در کندی جواب دادن به درخواست ها مشکل از سرور هاست شما می باشد. پس هاست مناسبی را برای سایت خود انتخاب نمایید. اگر تعداد کاربران و بازدیدهای سایت شما بالا می باشد بهتر است به فکر روش های جایگزین به جای هاست اشتراکی باشید. مثلا به سراغ سرور مجازی یا سرور اختصاصی بروید تا سرعت وب سایت شما بسیار بهتر از قبل گردد.



- فایل هایی که مرتبط با صفحه مورد نظر می باشد مانند تصاویر، فایل های css , js.

هر صفحه ای که شما طراحی می نمایید دارای فایل هایی می باشد. فایل تصاویر، فایل های css , js مواردی می باشند که در زمان درخواست کاربر برای دیدن یک صفحه از وب سایت شما باید این فایل ها از روی سرور هاست شما به کامپیوتر یا گوشی کاربر دانلود می شود و نمایش داده می شود. تا این فایل ها کامل دانلود نشود صفحه مورد نظر کامل نشان داده نمی شود و این باعث طول کشیدن بارگذاری صفحه شما می شود.

تصاویر را باید در اندازه ای که قرار است نمایش داده شود اندازه نمایید و فایل های css , js را نیز فشرده و یکی نمایید. برای این کار از می توانید مقالات بهینه سازی وب سایت را مطالعه نمایید.

ترتیب قرارگیری فایل ها بسیار مهم می باشد. می توان فایل های js را بسته به نیاز در انتهای صفحه قرار داد. این امر به زودتر دیده شدن صفحه برای کاربر کمک می نماید. کار بعدی در این زمینه استفاده از Cache می باشد که موارد تکراری و ثابت را Cache نمود تا در مراحل بعدی که کاربر به وب سایت ما مراجعه می نماید دیگر این فایل ها از سرور هاست دانلود نشود.


- میزان استفاده از کدهای جاوا اسکریپت درون هر صفحه
میزان استفاده از کدهای جاوا اسکریپت بر سرعت بارگذاری کامل صفحه برای کاربر تاثیر زیادی می دارد. باید کارهای ساده و قابل انجام را توسط CSS انجام دهیم و مدام به سراغ کدهای جاوا اسکریپتی نرویم و کدهای  جاوا اسکریپتی نوشته شده خود را  نیزبهینه نماییم.

- استفاده از تگ هایی که باعث بالا رفتن Render سایت توسط مرورگر می شود.
به طور مثال استفاده از تگ div به جای table باعث افزایش سرعت تفسیر و ساخت صفحه توسط مرورگر می شود.


- نحوه کدنویسی و گرفتن اطلاعات از پایگاه داده مورد نظر.

در مواقعی که شما با حجم بالایی از اطلاعات مواجه هستید و دیتابیس بزرگی دارید باید مراقب Query هایی که روی دیتابیس خود می زنید باشید و در مواقعی که نیاز است این Query ها را مانیتور نمایید و از مدت زمان اجرای آنها به وسیله ابزارهایی مانند RedGate مطلع شوید. مشکل اصلی که در این مواقع پیش می آید اینکه برای نمایش لیستی از محصولات شاید شما همه محصولات را از دیتابیس واکشی نمایید و عمل صفحه بندی یا همان Paging را بر روی UI خود انجام دهید که کار بسیار اشتباه و پرهزینه ای برای سایت شما خواهد بود.



با انجام اقدامات بالا می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را بهبود ببخشید. برای شروع قبل از هرکاری سرعت وب سایت خود را توسط ابزارهایی که معرفی کردیم بررسی نمایید و از بررسی عکسی بگیرید. سپس اقدامات بالا را برای بهبود انجام دهید و مجدد سرعت سایت خود را بررسی نمایید که متوجه میزان بهبود سرعت بارگذاری وب سایت خود بشوید.




    

دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها