راهبردهای ساختن لینک

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1393/12/12 | بازدید : 13295 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه

نقش لینک های واردشونده در سئو (SEO)

هرچند بهینه سازی درون - صفحه ای در قدم اول خوب است، شما نهایتا با داشتن لینک از دیگر سایتها اهرم های خیلی بیشتری در اختیار خواهید داشت. لینک های وارد شونده از منبعی برای ورود ترافیک به سایت شما تبدیل به ابزاری برای رتبه بندی (ranking) سایت ها توسط موتورهای جستجو تبدیل شده اند.

گوگل اولین موتور جستجویی بود که از لینک ها به عنوان فاکتور مهمی در رتبه بندی سایت ها استفاده کرد. گوگل هر لینک از یک سایت را به سایت دیگر به عنوان یک «رأی» به سایت مقصد در نظر گرفت؛ هرچه تعداد آرای یک سایت بیشتر باشد، معتبرتر شناخته می شود.

به طور خاص دو نتیجه ی مفید از هر لینک حاصل می شود:

  1. اعتبار صفحه ای که به آن لینک داده شده از لحاظ SEO افزایش یافته و در نتیجه اعتبار کل سایت بالاتر می رود.
  2. از طریق کلمات کلیدی که در متن داخل لینک وارد شونده (anchor text)، فاکتور ارتباط (relevancy) صفحه ی مقصد بالاتر می رود.
به لینک های زیر توجه کنید:

لینک دوم (که اغلب به عنوان یک لینک  با متن غنی یا مشخص، یاد می شود)، کمک بیشتری به فروشگاه آرین تک برای رتبه یافتن با کلمه کلیدی هارد اکسترنال می کند.

دقت کنید که هر لینکی ارزشمند نیست. طراحان و توسعه دهندگان می توانند با افزودن خصیصه ی 'nofollow' به لینک خارج شونده، ارزش لینک را در کمک به افزایش رتبه یک سایت از بین ببرند. سایت های بزرگی مانند ویکیپدیا به تمام لینک های خارج شونده از خود این خصیصه را می افزایند.

ایجاد لینک با عبارات کوتاه (Head Terms) در قیاس با عبارات بلند (Long Tail Terms)

کسب رتبه برای عبارات کوتاه (head terms) با میزان رقابت بالا نوعاً نیازمند مجموعه لینک هایی با پراکندگی زیاد از منابع (یا سایت های) مختلف به صفحه ای است که آن عبارت را مورد هدف قرار داده است. این لینک ها باید کلماتی کلیدی مشابه با عبارت مورد هدف در متن خود (anchor text) داشته باشند.

صفحاتی که عبارات با طول متوسط یا بلند(mid-to-long tail terms)، با رقابت کمتر را مورد هدف قرار می دهند، نوعاً تعداد بالایی لینک خارجی نیاز ندارند. در عوض، می توان با تعداد کمتری لینک قوی و معتبر به سایت اعتبار(authority) و در نتیجه ی رتبه به دست آورد. سپس به کمک معماری اطلاعات درون صفحه و بهینه سازی درون صفحه ای برای عبارت مورد نظر علائم مرتبط بودن (relevancy) را در اختیار موتورهای جستجو گذاشت.

ابزارهای بررسی لینک

اغلب اطلاع داشتن از لینک هایی که سایت شما دارد، سودمند است. به کمک این اطلاعات می توان در مورد این تصمیم گرفت که آیا نیاز به لینک های بیشتر برای کسب اعتبار(authority) است یا تنها نیاز به تمرکز بر روی لینک های غنی یا عمیق موجود با متن درون لینک (anchor text) مشخص است.

هم چنین بررسی لینک های رقبای شما ارزشمند است؛ به ویژه در شناختن فرصت های کسب لینک که میتواند به شما در کمپین ایجاد لینک کمک شایانی کند. ابزارهای زیر تعداد لینک به سایت شما را (بعضا با محدودیت هایی) در اختیار قرار می دهند:

طیف تاکتیک های ایجاد لینک

تاکتیک های مختلف ساخت لینک نیازمند ترکیبی از ساخت لینک به صورت دستی توسط لینک ساز و تصمیم تحریریه ای (editorial) در طرف سایتی است که لینک از آن آمده است. این تاکتیک ها را می توان در سه گروه کلی زیر دسته بندی کرد:
  • کاملا دستی
  • ترکیبی از ورود به صورت دستی و تصمیم تحریریه ای
  • کاملا تحریریه ای

ایجاد لینک به صورت دستی

 در بالای این طیف تاکتیک های قرار دارند که براساس آنها فقط از طریق لینکساز لینک ساخته می شود. به طور مثال می توان به گذاشتن لینک در قسمت نظرات سایت های دیگر، افزودن لینک در پروفایل ها و نوشته های موجود در شبکه های اجتماعی یا ارسال سایت به دایرکتوری ها اشاره کرد.
به وضوح می توان از این طریق تعداد لینک ها را بالا برد اما این لینکها معمولا از نظر ضریب تاثیر، بی ارزش و یا کم ارزش هستند.

ترکیبی از ورودی های دستی و تحریریه ای

مرکز این طیف جایی است که باید وقت و انرژی بیشتر برای ساخت لینک در آن گذاشت. در بسیاری موارد، این حالت شامل برقراری ارتباط بین سایت ها و افراد برای تبادل لینک و یا مذاکره و تماس با صاحبان یا پشتیبانان دیگر سایت ها برای گفتگو در مورد محتوای سایت شما و مجاب کردن آنها برای لینک دادن به شماست.

کاملا تحریریه ای

در پایین این طیف، شرایطی حاکم است که در آن لینک به سایت شما بدون هیچ گونه تقاضایی انجام می شود. وقتی یک سایت دارای مطالب با کیفیت بالا و ویژه در مورد یک موضوع است، افراد دیگر راغب تر هستند که به آن لینک داده یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند بدون اینکه از آنها تقاضایی کرده باشید.

تکنیک های ساخت لینک

حال که با اهمیت و انواع تاکتیک های ساخت لینک آشنا شدیم، اجازه دهید با تکنیک های خاصی که موفقیت آمیز بودن آنها اثبات شده آشنا شویم. لیست زیر به هیچ عنوان لیست کاملی از این تکنیک ها نیست اما کمک شایانی به شروع ساخت لینک و ترغیب شما به جذب لینکهای بیشتر در آینده می کند:

  • محتوای با کیفیت به ویژه ساخت بلاگ ها برای نشر مطالب جذاب برای متقاعد کردن افراد به خواندن و اشتراک گذاشتن مطالب شما
  • دایرکتورهای با اعتبار بالا؛ اگرچه رویکرد ارسال سایت به دایرکتوری ها دیگر مانند قبل پاسخگو نیست، اما قرارگرفتن در نمایه ی دایرکتورهای معتبر مانند سایت های صنفی یا دولتی هنوز ارزشمند است. مراقب قرار گرفتن در دایرکتوری هایی که سایت های اسپم زیادی دارند باشید.
  • توسعه و تبلیغ -  با صاحبان دیگر سایت ها به طور هوشمندانه ارتباط برقرار کرده و با توضیح شفاف در مورد اینکه چرا آنها را انتخاب کرده اید (مثلا به خاطر مربوط بودن محتوای دو سایت) از آنها بخواهید لینک یا تبلیغی از شما در سایت شما قرار دهند.
  • ایجاد رقابت و دادن جایزه به منظور دریافت لینک به صفحه دارای رقابت یا مسابقه 
  • ایجاد وبلاگ در صورتی که شما مهارت یا دانشی دارید که می توانید در مورد آن محتوای جذاب تولید کنید.
  • از انجمن ها یا مشتریان خود برای تبلیغ و لینک دادن به سایت شما استفاده کنید.
  • با ایجاد محتوای خلاقانه به کمک تصویرسازی و انیمیشن و ... و استفاده از کلمات ترغیب کننده در عنوان مطالب در شبکه های اجتماعی و سایت های پربازدید مربوط بازدیدکننده جذب کنید تا از این طریق آنها مطالب شما را دیده و آن را نشر دهند.

دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها