آموزش گام به گام سئو - مقدمه

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1395/03/10 | بازدید : 13833 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه
در سری مقالات آموزش سئو مقدماتی تا حرفه ای قصد داریم قدم به قدم مفاهیم و تکنیک های سئو را بررسی کنیم. محتوای این سری مطالب آموزشی شامل سرفصل های زیر است که هر سر فصل را در یک یا احیانا دو مقاله بررسی خواهیم کرد.
سئو چیست و چرا مهم است؟
انتخاب پلتفرم یا تکنولوژی مورد استفاده برای طراحی وب سایت
انتخاب نام دامنه
ساختار ناوبری (navigation) سایت 
نقشه سایت
ریدایرکت های 301 و 302
404 و سایر خطاهای سایت
تگ کانونی 
وب سایت های موبایل پسند
متا تگ های سئو
تگ های h1 تا h6
آدرس صفحات
برجستگی و تراکم کلمات کلیدی
متن صفحات وب
تگ alt 
لینک دهی داخلی
مفاهیم پیشرفته سئو
Rich Snippets
جستجوی معنایی
سئوی محلی
سئوی خارج از صفحه (off-page)
نکته های بهینه سازی خارج از صفحه
ساختن بک لینک برای وب سایت
آنالیز وب سایت
اقدامات نادرست سئو
محتوای تکراری
انواع بک لینک اشتباه
بهینه سازی بیش از حد و سایر اقدامات نادرست سئوی درون صفحه ای
سئو برای یک وب سایت جدید


سئو چیست و چرا مهم است؟

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ترجمه search engine optimization است و به معنای مجموعه اقداماتی است که موجب می شود یک وب سایت و مطالب آن اولا توسط موتورهای جستجو دیده شوند، نمایه یا ایندکس شوند و نهایتا برای عباراتی که کاربران در موتورهای جستجو سرچ میکنند در رتبه بهتری قرار گیرند. توجه به سئو از آن جهت اهمیت دارد که کاربران امروزه بسیاری از نیازهای خود را مستقیما در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می کنند و به ترتیب اولویت از اولین وب سایت در صفحه اول نتایج گوگل تا اخرین نتیجه شروع به کلیک کردن می کنند و در صورتی که به نتیجه مطلوب دست نیابند به صفحات بعدی میروند. برخی آمار نشان می دهد که بیش از 30 درصد کاربران روی نتیجه اول، حدود 15 درصد روی نتیجه دوم و در مجموع بیش از 70 درصد کاربران بر روی نتایج صفحه اول کلیک می کنند. جدول زیر نتیجه بررسی میزان کلیک بر روی نتایج موتورهای جستجو را در طی سال های 2006 تا 2014 و طبق چند شاخص نشان می دهد:



بنابراین اگر وب سایتی در نتایج یک تا ده گوگل قرار گیرد و برای پرسش کاربر پاسخ مناسبی داشته باشد می تواند گوی سبقت را در سودآوری و رضایت مشتری از سایر رقبا برباید.
در واقع بدون در نظر گرفت سئو کسب و کارهای آنلاین قدرت رقابت برای جذب مشتریان جدید داد را از دست می دهند. شما چه بخواهید و چه نخواهید اگر چند وقتی از طراحی وب سایت شما گذشته باشد به احتمال زیاد توسط موتورهای جستجو نمایه شده و برای برخی کلمات کلیدی در نتیجه جستجو جایگاهی دارد. اما نکته مهم شناسایی کلمات کلیدی مناسب و تولید محتوای مناسب اعم از متن و تصویر و ویدئو برای آن کلمات است. در واقع تفاوت بین توجه به سئو و بی توجهی به آن در هدفمندی و اندازه گیری میزان رشد وب سایت در رنکینگ گوگل یا بینگ است. در مقاله بعدی به بررسی نحوه عملکرد موتورهای جستجو خواهیم پرداخت و با مفاهیمی مثل ربات ها، نمایه کردن سایت و الگوریتم های رتبه بندی وب سایت ها آشنا خواهیم شد.

دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها