موتورهای جستجو مانند گوگل چطور کار می کنند

توسط: محسن درم بخت | منتشر شده در 1395/03/15 | بازدید : 12031 بار | زمان مطالعه : 12 دقیقه
از همان ابتدای معرفی وب همواره دسترسی به وب سایت هایی برای پاسخ به نیاز کاربران یکی از مهمترین دغدغه ها بوده است. تلاش ها در این جهت منجر به ارائه دو راهکار شده که یکی دایرکتوری ها هستند و دیگری موتورهای جستجو. دایرکتوری فهرستی از وب سایت ها را در دسته بندی های موضوعی نگهداری میکنند. بنابراین شما اگر قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی لوازم ورزشی داشته باشید باید به دسته بندی مربوط در دایرکتوری ها رفته و از میان فهرست وب سایت های موجود در آن یکی را انتخاب نمایید. اشکالات این روش بیشتر از آنچیزی بود که در روزهای نخست ایجاد وب تصور می شد. کاربران نمی دانستند کدام وب سایت بهتر به نیاز آنها پاسخ خواهد داد. همچنین مسیر رسیدن به یک وب سایت مربوط طولانی بود. موتورهای جستجو راه حلی به مراتب بهتر بودند. با ظهور و پیشرفت موتورهای جستجو امروزه کاربران روزانه میلیاردها پرس و جو از طریق آنها انجام داده و به راحتی به نتایج مورد نظر خود می رسند.

اما موتورهای جستجو چطور وب سایت ها را یافته و بهترین نتیجه را به ما نشان می دهند؟

موتورهای جستجو از طریق ربات های خود در بازه های زمانی معلوم در فضای وب گشته و لیستی از آدرس ها یا URL های تازه را به لیست آدرس های موجود در بایگانی خود اضافه می کنند. این کار از طریق لینک های وب سایت ها به هم و نیز از طریق معرفی وب سایت به صورت دستی به موتورهای جستجو انجام می پذیرد. برای آدرس های جدید موتورهای جستجو باید محتوای آنها را crawl کنند یعنی باید محتوای آنها پویش کرده و با الگوریتم ها و فرمول هایی متوجه شود که این صفحه حدودا به چه کلماتی از بین کلمات آرشیو شده در موتور جستجو مرتبط است. در گام بعدی موتور جستجو صفحه را در صورتی که محتوای آن اسپم نباشد و دسترسی به آن توسط صاحب سایت منع نشده باشد، ذخیره کرده و آدرس آن را نمایه می کند.
قدم بعدی رتبه بندی تمام صفحاتی است که محتوای آنها به عبارت جستجو شده توسط کاربران مرتبط است. الگوریتم های مختلفی از ابتدای ایجاد موتورهای جستجو ابداع و توسعه یافته اند. نکته اساسی در این است که این الگوریتم ها دائما در حال تغییر و به روزرسانی هستند. بنابراین بهینه سازی وب سایت ها برای کمک به بهبود رتبه وب سایت باید با توجه به الگوریتم های جدید انجام گیرد. 


جزئیات الگوریتم های رتبه بندی برای موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل کاملا مشخص نیست اما طبق اعلام گوگل تا امروز بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی صفحات وجود دارد. اگر بخواهیم این فاکتورها را دسته بندی کنیم می توانیم آنها را در سه گروه کلی زیر قرار دهیم:
  1. میزان ارتباط محتوای صفحه با عبارت پرس و جو شده توسط کاربر
  2. میزان اعتبار وب سایت
  3. سیگنال های کاربران (علائمی که حاکی از محبوبیت  و کیفیت صفحه نزد کاربران است)
بنابراین، عمدتا تکنیک هایی که در منابع و وب سایت های آموزش بهنیه سازی وب سایت یا سئو مشاهده می کنید در واقع در یکی از سه طبقه بندی مذکور قرار می گیرد. در مطالب بعدی از سری مقالات آموزش سئو مقدماتی تا حرفه ای به تفصیل روش ها و تکنیک ها را بررسی خواهیم کرد.

دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی لیست دوره‌ها